1. 5 saat araliksiz ders çalismak yerine
her 45 dk.da bir 10 dk. ara vererek çalisma daha faydalidir. Bu aralikta
beden gevser ve zihin ögrendiklerini saglamlastirir. 45 dk. ders
çalistiktan sonra tekrarlanan bilgi uzun vadeli bellege yerlesir.
2.Okul çikisindan sonra 1-1,5 saat okul
giysilerini çikarip yerlestirme, el yüz yikama, yemek ve dinlenme için
ayrilmali
3.En kisa zamanda ders basina geçip o gün islenen konularin genel
tekrari 15 dk. bile olsa muhakkak yapilmali
4. 10 dk. ders arasi verilmeli
5.Ertesi gün ödevlerine hazirlik seklinde çalismalarin ve ödevlerin
yapilmasi 6.Problem çözümüne ulasincaya kadar ara verilmemeli
7.Konuyu çalismaya baslamadan önce konunun alt basliklarim sirasi ile
okuyup arlarinda baglanti kurmaya çalisin.
8.Küçük kartlara önemli notlari, ezberi zor olan bilgileri, formülleri
yazip yaninizda tasiyin, otobüs durak yolculuk gibi yerlerde firsat
buldukça tekrar edin.
9.Gece yatmadan önce gün içinde ögrenilenleri 10 dk. Tekrarlayin, sabah
kalkinca ayni bilgileri bir kez daha gözden geçirin. Böylece
bilgileriniz tam ögrenilmis olur.
10.Bu bilgilerden sonra ders programi çikarmakta zorlaniyorsaniz sinif
ögretmeninize ve rehberlik servisine basvurabilirsiniz. Zihnin
dagilmasina yol açan içten ve distan kaynaklar vardir. Zihnin
dagilmasina yol açan dis sebepler
a-Yatarak ders çalismak
b-Ders çalisirken müzik dinlemek
c-Telefonla uzun süre konusmak
d-Çalisma esnasinda bir seyler yemek içmek
e-Çalismaya sik sik ara vermek Zihnin dagilmasina yol açan iç sebepler
a-Hayal kurmak
b-Endiselere kapilmak Hayal kurmak çalismaya baslayan ögrencinin
çalismasini engelleyen en sik karsilasilan durumdur. Çalismaya baslarken
hayal kurmaya basliyorsaniz ve çalismaniz engelleniyorsa size iki
öneride bulunacagiz. Birincisi:Böyle bir durumda kurmak istediginiz
hayali kendinize ödül olarak verin. “Bu ders çalisma seansimi
tamamladigim zaman 10 dk.hayal kuracagim” deyin eger kendinizi kontrol
edebilen bir ögrenciyseniz çalisma isteginiz artacaktir. Çalismanizin
bitiminde kendinize hak ettiginiz ödülü zevkle verin ve hayalinizi
zevkle kurun. Ders çalisirken hayale dalarsaniz ve bunu kendinize ödül
olarak verecek sekilde ayarlayamiyorsaniz ikinci öneri olarak kurdugunuz
hayale devam edip bitirmenizdir. Hayalinizi bitirdiginiz zaman tekrar
derse dönün. Bu hayallerin geri gelmesini önlemenin bir yoludur. 5-10
dk. gibi makul bir süre içinde derse denemediginizi fark ederseniz
yerinizden kalkin yürüyün, hafif fizik egzersiz hareketleri yapip
kendinizi zihninizi ve hafizanizi degistirin. Endiseler: Zihin
dagilmasina yol açan baska sebeplerden biri de endiselerdir, “bu sinavda
basarili olabilecek miyim?, çalisacak bunca konu var, hiç zamanim
kalmadi. Mahvoldum, hapi yuttum” buna benzer sorular her ögrencinin
zihnini mesgul edebilir. Kendinize su sorulari sormanizi öneriyoruz. “Bu
tür düsünceler benim çalismami kolaylastiriyor mu?,Bu düsünceler
amacima hizmet ediyor mu? Bu düsünceler bana yardimci oluyor mu?”Bu
sorulara verilecek cevap hayir olduguna göre yapilacak olan bu
düsüncelerde uzaklasip çalismaya yönelmektir.
DERS HANGI SAATLERDE DAHA IYI ÇALISILIR?
Hayatinda basarili olmus ve kisa yasama pek çok seyi sigdirmis meshur
kisiler vardir. Bu kisiler sabah vakitlerini çok iyi degerlendirmis ve
sabah erken kalkip sonrada uyumamayi aliskanlik edinmislerdir.
Fizyologlara göre en iyi ögrenme saatleri
SABAH : 8-11: Fizyologlara, uyaniklik veren” kortizol” hormonunun en
fazla sabahin bu saatlerinde salgilandigim belirlemislerdir bu nedenle
zihin bu saatlerde daha açiktir ve diger saatlere göre ögrenme daha
çabuk ve kalici olur.
ÖGLEDEN SONRA : Ögle saatlerinde vücutta yorgunluk ve vücut sicakliginda
düsme olur. 16.00-18.00: Bu saatlerde vücut tekrar canliligini kazanir
ve zihinsel canlilik da artar. Kalici ögrenme istiyorsaniz zihnin açik
oldugu sabah saatlerinde ögrendiklerinizi ögleden sonraki bu saatlerde
tekrar ediniz. Yani okulda ögrendiklerinizi bu saatlerde tekrar
edebilirsiniz. 18.00-19.00: Saatleri arasinda vücut sicakligi artar. Bu
saatlerde fiziksel egzersizler yararli olur. 19.00-22.00: Zihin yine
ögrenme faaliyetine açilir. Bu saatlerde daha kolay ögrenme olur ve bu
durum 3 saat sürer. 22.00-23.00: Uyku baslangici olan bu saatlerde vücut
dinlenmek ister. Uyku ihtiyaci için bu saatlerde yatmak dogru olur.
ETKIN DINLEME
1) Kulaklarinizi egitin. Zihin ve kulaklariniz gerekli olan seslere
yogunlastirilmalidir.
2) Bir seyi dinlemek zorunda kaldiginizda sıkıcı gelse dahi hemen onu
bir kenara atmayin. “Bundan nasil yararlanabilirimi” sorusunu sorun hiç
ummadiginiz bir yerde isinize yarayabilir.
3) Daha uzun dinlemeye çalisin.
4) Iyimserlikle dinleyin. Eger bundan yararlanacaginiza umutla inançla,
zihninizi kurarak dinlerseniz, büyük ölçüde bu konusmadan
yararlanabilirsiniz.
5) Açik fikirli ve önyargisiz olun .
6) Ayni fikirde olmasaniz bile isittiginiz fikirlerin ayni sizinkiler
gibi birer görüs oldugunu unutmayin.
7) Dinlerken ögretmenin anlatis tarzini degil anlattiklarini dinleyin,
anlatim tarzindaki eksikliklere takilmayin.
Dikkat dagitan seylerle ilgilenmeyin.
Olumlu seylere dikkatinizi yogunlastirin.
9) Dinleyeceginiz konu veya dersle ilgili ön hazirlik yapin. Böylece
anlatilan konuya asina olacaginizdan konuyu daha kolay anlayabilirsiniz.
Detaylari kaçirmazsiniz.
10) Dinlerken not tutmak dikkatinizin dagilmasini önler